Prestávka na obed býva vítaným spestrením pracovného dňa. Určite je dobré urobiť si na obed naozaj čas, aby sme mohli jesť v pokoji a na chvíľu sa odpútať od pracovných povinností a myšlienok, skrátka vypnúť. Niekto využíva firemnú jedáleň či kantínu, iný si rád zájde do obľúbenej reštaurácie. Tak či onak, mali by sme sa vždy zamerať na správny výber jedla.

Niekedy nebýva úplne jednoduché vybrať si z ponuky vhodné jedlo, najmä ak musíme rešpektovať zásady stravy pri zdravotných ťažkostiach: nie vždy sa totiž môžeme spoľahnúť na pokrmy, ktoré sú síce označené ako diétne, ale nenájdeme pri nich informácie, akej diéty sa vlastne týkajú. Pri každom pokrme má byť povinne uvedený zoznam alergénov, avšak ten je vodidlom len pri alergii na konkrétne potraviny a s ňou spojenou diétou. Zdravotné ťažkosti, ako sú napríklad zvýšená hladina cholesterolu v krvi, cukrovka, alebo vysoký krvný tlak, taký zoznam nerieši. A pritom pravidelná návšteva jedální a reštaurácií môže veľmi významne ovplyvniť náš celkový jedálniček.

Preto je nevyhnutné, aby sme poznali zásady svojej diéty, správneho režimu a výberu potravín, a čo najviac ich rešpektovali aj pri stravovaní v zariadeniach mimo domova.

V nasledujúcich riadkoch ponúkame jednoduché zásady, ako pozerať na pokrmy v reštauráciách a jedálňach v súvislosti s diétnymi obmedzeniami (bez toho, aby ste ich museli nahlas priznávať), respektíve na aké pokrmy dávať pozor.

Pri dyslipidémiách:

1. Pokrmy z bravčového masa

Bravčové mäso nemusí byť úplne tabu, ale medzi jednotlivými druhmi je veľký rozdiel. Kým stehno obsahuje len cca 7 g tuku v 100g plátku, v krkovičke rovnakej gramáže už je to viac než dvakrát toľko, v bôčiku dokonca viac než štyrikrát toľko (29 g). Na pečenie mäsa sa častejšie používajú mäsá tučnejšie (výhodou sú jedálničky, kde je uvedený aj druh mäsa), a keď už sa výberom v reštaurácii "netrafíte", jednoducho odkrojte viditeľný tuk na tanieri.

2. Omáčky

"Poctivé" omáčky môžu skrývať viac tuku v podobe zápražky a smotany, či už na zjemnenie či zahustenie. Z tohto pohľadu sa ako výhodnejší variant javí obdoba klasickej “UHO”.

3. Vyprážané pokrmy

Vyprážanie je úprava vo väčšom množstve tuku (pri fritovaní, jednom zo spôsobov vyprážania, je dokonca potravina v tuku celá ponorená) a pomerne dosť ho môže priľnúť aj vo vyprážanej potravine, či už ide o základ pokrmu alebo o jeho prílohu. Pri niektorých typoch dyslipidémie (hypercholesterolémia) síce tuky úzkostlivo obmedzovať nemusíte, ale ak nemáte istotu, že je pri vyprážaní použitý vhodný tuk, a že sú dodržané všetky pravidlá čo najbezpečnejšieho vyprážania, sú vyprážané pokrmy konzumované mimo domov všeobecne rizikové pre všetky typy dyslipidémií.

Pri diabete: 

1. Sladké jedlá

Pri diabete sa všeobecne sladké jedlá vôbec nehodí konzumovať. Niekedy je možné si akceptovateľnú variantu pripraviť - napríklad žemľovka z menšieho množstva celozrnného pečiva a s väčším množstvom jabĺk a tvarohom by bola v poriadku, ale podobné varianty sladkých jedál na jedálničku až tak často nenájdete.

2. Omáčky

Pri cukrovke sa omáčky veľmi nehodia - nielen kvôli tuku a smotane, ale tiež kvôli prílohám. Omáčky potrebujú "saciu" prílohu - uvarená ryža natural alebo celozrnné cestoviny sú v poriadku, ale od omáčky je to už len na skok ku knedliam, a tie už zase tak v poriadku nie sú, pokiaľ teda nezjete len ich časť. Problém býva aj so zeleninou (pokiaľ nejde o omáčku na zeleninovom základe alebo zeleninovú), ktorá by mala byť súčasťou každého jedla.

Aj pri cukrovke je dobré dbať na výber mäsa a vyprážaným jedlám sa radšej vyhnúť.

Pri hypertenzii:

Všetky vyššie uvedené rady sú použiteľné aj pri vysokom krvnom tlaku. Ak máte možnosť vybrať si, kde sa budete stravovať, zamerajte sa na zariadenie (napríklad aj na základe odporúčaní), kde varia jedlá zo základných surovín a dôraz kladú na ich správne spracovanie aj dochutenie. Vyhýbajte sa sypkej zmesi a polotovarom, pretože často obsahujú veľa soli.

Aj "nediéterom" sa oplatí výber jedla v reštauráciách a jedálňach nepodceňovať. Obed často znamená len prestávku v pracovnom procese, nie koniec pracovného dňa. Jedlo by preto nemalo byť príliš tučné a opulentné - vhodné je vybrať pokrmy svieže, v prírodnej úprave, s dostatkom zeleniny, s dostatočným pitným režimom bez nadmiery alkoholu, aby ste boli po jeho konzumácii ešte schopní pracovných výkonov a aby ste na pracovisku nezaspávali 😊.

Čo si teda v reštaurácii či kantíne dať, aby ste nenarušili svoj diétny režim pri spomínaných ochoreniach? Skúste sa držať jednoduchých zásad:

  • „Mäso“, príloha, zelenina

Dostatok jedla (aby ste čoskoro nemali hlad) môže zabezpečiť správne poskladaný tanier, kde tretinu tvorí mäso (alebo ryby, syr, vajcia, tofu, čiže potravina bohatá na bielkoviny), tretinu príloha a tretinu zelenina (surová alebo aj tepelne upravená) . Príklady: plátok mäsa so zemiakmi a grilovanou zeleninou, zeleninový šalát s tuniakom a kúskom pečiva, karbonátok so zemiakovou kašou a zeleninovým šalátom, zapečená zelenina so syrom a kuskusom a pod.

  • Prírodná úprava

Vhodná je ryba či iné mäso "na prírodný spôsob", kedy je mäso upravené narýchlo (na panvici/grile ako minútka) alebo len s trochou šťavy. Doplniť ich môžete zemiakmi v akejkoľvek úprave (iné ako vyprážané) a objemnejšie prílohy ako knedle môžete eliminovať. Hutné omáčky a jedlá vyprážané skúste prehliadať.

  • Ryby – skvelá voľba

Rýb nie je nikdy dosť - ak práve nejde o vyprážané rybie prsty, s dodržaním vyššie uvedených zásad je výber ryby vždy "trafenie do čierneho".