Osteoporóza je ochorenie, ktoré, zjednodušene povedané, vedie k oslabeniu kostí v tele – tie sú potom náchylnejšie ku zlomeninám. Osteoporóza sa typicky rozvíja u žien po prechode, ale vo vyššom veku postihuje aj mužov. Jej zákernosť je, že nemá žiadne príznaky, a pokiaľ nie je odhalená včas, prejaví sa až zlomeninou. Osteoporózu môžeme do veľkej miery chápať ako jednu z daní za súčasnú ľudskú dlhovekosť, dobrou správou ale je, že niektoré rizikové faktory osteoporózy sa dajú ovplyvniť a zlomeninám sa dá predísť. Všetko začína u zdravšieho životného štýlu.  

Kosť je živé tkanivo s vlastným krvným a nervovým zásobením; skladá sa z organických zložiek (kolagénu a nekolagénnych bielkovín) a z kostných minerálov. Jej jadro je dostatočne pevné, aby odolalo zlomenine pri páde z výšky, ale zároveň je dostatočne ľahké, aby sa ľudské telo mohlo ľahko pohybovať. Kostné bunky sa počas života neustále obnovujú – inak povedané, staré kostné tkanivo je nahradzované novým. Opačný proces ale nastáva po menopauze, kedy vaječníky prestanú produkovať hormón estrogén. Tento proces vedie ku zvýšenému odstraňovaniu kostného tkaniva, kosť sa tak stáva menej pevnou, menej kvalitnou, mení sa jej vnútorná architektúra. Pád potom môže spôsobiť zlomeninu, najčastejšie predlaktia, stavcov alebo bedra. Z „tichej“ choroby sa tak naraz stáva bolestivý problém obmedzujúci sebestačnosť a hroziaci ďalšími zdravotnými problémami vyplývajúcimi z obmedzenej pohyblivosti. Podľa štatistických údajov trpí v Českej republike trpí osteoporózou 330 000 žien a viac ako 100 000 mužov. Aspoň jednu osteoporotickú zlomeninu má každá́ tretia žena a každý piaty muž.

Starostlivosť o kosti a prevencia pred osteoporózou

Prevencia zlomenín súvisiacich s osteoporózou je hlavným dôvodom, prečo by sme sa mali starať o zdravie našich kostí. Predvídať zlomeniny nám pomáhajú tzv. rizikové faktory. Patria medzi ne  predovšetkým nedávno utrpená zlomenina, nízka telesná hmotnosť, zlomenina bedra vyskytujúca sa v rodine, reumatoidná artritída, cukrovka 1. typu, ochorenie štítnej žľazy, predčasná menopauza, fajčenie a pitie alkoholu, sedavý spôsob života, dlhodobé užívanie niektorých liekov (napr. kortikoidov) alebo nedostatočný denný príjem vápnika.

Pokiaľ bude mať lekár, či už praktický lekár, internista, gynekológ, alebo ortopéd, na základe rizikových faktorov obavy z osteoporózy, môže nechať urobiť röntgenové vyšetrenie zvané DXA, ktoré umožní odhadnúť hustotu kostných minerálov, a tým aj riziko budúcich zlomenín. Lekár má potom možnosť navrhnúť preventívne opatrenia vrátane užívania špecifických liekov.

Vo vzťahu k osteoporóze je dôležitým a relatívne novým pojmom sarkopénia. Sarkopénia znamená nevyhnutný úbytok svalovej hmoty, svalovej sily a výkonnosti s pribúdajúcim vekom. Pokiaľ sa sarkopénia vyskytuje súčasne s osteoporózou, výrazne sa zvyšuje riziko, že si žena zlomí niektorú kosť.

Zásady prevencie osteoporózy a zlomenín 

Pravidelná fyzická aktivita významne znižuje pravdepodobnosť rozvoja osteoporózy a prípadnej zlomeniny. Kosti a svaly nám boli dané k pohybu, mali by sme ich preto týmto spôsobom aktívne využívať – aj svižná chôdza aspoň 30 minút denne sa počíta ako dôležitá prevencia osteoporózy a zlomenín, ideálne je ale pridať aj posilňovacie cviky, ktoré pomáhajú udržať a zvyšovať svalovú silu, koordináciu a rovnováhu – sú tak prevenciou pádov.

Správna strava je základom predchádzania osteorpózy v menopauze

Samozrejmosťou by malo byť nefajčenie, obmedzenie príjmu alkoholu (pokiaľ sa ho nechceme vzdať úplne) a vyvážený jedálniček, ktorý obsahuje dostatočné množstvo vápnika a bielkovín. Odporúčaný celkový denný príjem vápnika by u postmenopauzálnych žien mal dosahovať 1 200 – 1 500 mg. Ako zdroj vápnika sú uprednostňované mliečne výrobky (jogurty, menej tučné syry) a listová zelenina. Jogurty a kyslé mliečne výrobky majú pre nás dvojnásobný úžitok – okrem vápnika obsahujú probiotické baktérie prospešné pre zažívanie a imunitný systém a sú bohatým zdrojom bielkovín (najmä biele jogurty gréckeho typu alebo islandské skyry). Pre predstavu: 30 % eidam obsahuje 950 mg vápnika/100 g, polotučný jogurt 180 mg/100 g, kefír 130 mg/100 g, hlávková kapusta 150 mg/100 g. Platí, že viac vápnika telo vstrebe z mliečnych výrobkov ako zo zeleniny. U žien, ktoré nedokážu prijať dostatok vápnika stravou, môže lekár odporučiť doplnenie denného príjmu v podobe tabletiek – ide o vhodné a bezpečné opatrenie, najmä ak je spojené so súčasným podávaním vitamínu D, ktorého nedostatok (zistiteľný krvnými testami) zvyšuje riziko zlomenín. Prirodzeným zdrojom vitamínu D je pobyt vonku na slnku.

Pre kostné zdravie sú dôležité tiež bielkoviny, v strave by sa mal prijať jeden gram bielkovín na kilogram telesnej hmotnosti denne. Už bolo povedané, že bohatým zdrojom bielkovín sú mliečne výrobky, ale je to tiež kvalitná šunka a chudé mäso.

Zníženie rizika pádu

Samostatnú kapitolu prevencie zlomenín predstavuje znižovanie rizika pádov – snažte sa v domácnosti vyriešiť napr. nedostatočné osvetlenie, kĺzavé plochy, koberce s voľnými okrajmi alebo vysoké prahy, vyhnite sa prezuvkám s voľnou pätou.

Liečba osteoporózy

U pacientov, kde už osteoporóza vznikla a riziko zlomeniny je vysoké, môže lekár rozhodnúť o podávaní špeciálnych liekov, ktorým sa hovorí antirezorpčná liečba. Táto liečba, ktorá zahŕňa rôzne skupiny liekov, vedie krátkodobo k miernemu nárastu objemu kostnej hmoty, v dlhodobej perspektíve potom dokáže zastaviť alebo spomaliť úbytok kostnej hmoty. Výsledkom je zvýšenie mechanickej odolnosti kosti a zníženie pravdepodobnosti vzniku zlomeniny.

Redakcia MEDICAL TRIBUNE CZ

Zdroje:

International Menopause Society – www.imsociety.org

Rosa Jan a kol. Osteoporóza. Doporučené diagnostické a terapeutické postupy pro praktické lékaře. CDP-PL 2018.

Nutridatabaze.cz, Databáze složení potravin ČR.