Vedľa vyváženého stravovanie hrá neoddeliteľnú úlohu aj fyzická aktivita, ktorej dôležitosť sa ukazuje najmä v posledných rokoch. Pre prevenciu a kontrolu chorôb, ku ktorým patrí aj depresia, sa odporúča u dospelého aspoň 2,5 hodiny stredne intenzívne aeróbne cvičenie, napr. rýchla chôdza a posilňovanie svalov počas týždňa. Podľa prieskumov ale približne tretina českej populácie nemá žiadnu fyzickú aktivitu a polovica len v nízkej miere, a to napriek tomu, že fyzická aktivita môže mať antidepresívne účinky predovšetkým u pacientov, kde sa depresia pridružuje napr. ku kardiovaskulárnym ochoreniam.

Jednou z hypotéz je to, že ak sa ocitne v stresovej situácii zdravý človek, venuje sa voľnočasovej aktivite, ako je napr. šport, zatiaľ čo ľudia, trpiaci na depresívne syndrómy, siahnu najčastejšie po lieku na upokojenie alebo po alkohole či inej návykovej látke. Pritom je dokázané, že pravidelné aeróbne cvičenie, ako je beh, bicyklovanie alebo chôdza, v zime bežky, má tiež výrazný vplyv na to, ako sa človek cíti. Pokiaľ sa teda cítite na dne alebo ste preťažení, idete sa na chvíľu prejsť alebo si zabehať. Budete prekvapení, ako tento jednoduchý postup pomôže uvoľniť stres a úzkosť a pozdvihnúť vášho ducha. K fyzickým aktivitám pomáhajúcim zvládať depresiu patrí beh, joga a tanec. Pozitívnu úlohu môže mať napr. hudba, relaxačný kúpeľ, masáž a aromaterapia.

K potravinám, ktoré sú prospešné pre zdravie a môžu pozitívne ovplyvniť aj náladu, patria:

  • jedlá bohatá na omega-3 nenasýtené mastné kyseliny, najmä ryby
  • ovocie, zelenina, najmä avokádo
  • orechy, predovšetkým kešu a vlašské, semienka, chia semienka
  • cereálie
  • ustrice.

Dôležité je pravidelné stravovanie, dodržiavanie pitného režimu počas dňa a obmedzenie sladkostí a sladkých nápojov. Vedľa správneho stravovania a dostatku pravidelného pohybu treba dbať aj na niekoľko ďalších zásad:

  • pravidelnosť a rytmus v denných činnostiach
  • pravidelné ranné vstávanie s krátkym cvičením
  • pokojné rodinné rituály, ako je spoločné stolovanie alebo výlety, spoločenské aktivity
  • láskyplné vzťahy v rodine
  • dostatok priateľov
  • dobré vzťahy na pracovisku
  • plánovanie aktivít
  • dostatok príjemných zážitkov, čas na koníčky a záujmy a kultúru
  • pravidelný odpočinok
  • pravidelný spánok
  • obmedzenie alkoholu, vyvarovať sa fajčeniu.