Za zvýšenú hladinu cholesterolu sa považuje akákoľvek hodnota nad stanoveným optimom. To určujeme vo vzťahu k celkovému cievnemu riziku. Osoba so zvýšeným rizikom si „môže dovoliť“ len nižšiu hladinu ako človek, ktorého riziko je zatiaľ nízke. Porovnajte si svoju hladinu LDL-cholesterolu s optimálnymi hladinami (viď tabuľka). Máte viac? Potom by bolo dobré sústrediť sa na nasledujúce odporúčania:

1. Diéta

Základom diéty na zníženie hladín cholesterolu je obmedzenie konzumácie tukov živočíšneho pôvodu (najmä tučné mliečne výrobky, maslo, masť, tučné mäso, údeniny).

2. Pohyb

Nie je nutné trhať športové rekordy, ale zaradiť nejakú formu pohybu do svojho denného programu – počíta sa napríklad aj čiastočne pešia cesta do/z práce, dôležitá je pravidelnosť. Navyše, pravidelný pohyb pomáha bojovať proti nadhmotnosti a obezite a celkovo zvyšuje odolnosť srdcovo-cievneho systému.

3. Lieky a potraviny

Ak vám to lekár odporučí, užívajte súčasne s dodržiavaním zásad zdravého životného štýlu aj lieky na zníženie cholesterolu. Existujú aj doplnky stravy, ktoré napomáhajú poklesu cholesterolu (napr. potraviny obohatené o rastlinné steroly). Vyberte ale vždy len také, u ktorých bolo preukázané, že naozaj znižujú hladinu cholesterolu (v tom vám poradí váš lekár).

Pokiaľ sa vám podarí zhodiť aspoň časť prebytočných kilogramov a upraviť svoj jedálniček, môžete si byť istí, že ste sa v ceste za znížením hladiny cholesterolu vydali správnym smerom!