Ako sa pripraviť na návštevu lekára

 3 min.  |   17. 9. 2019  |   Garant: Pavla Banýrová


Priebeh vášho stretnutia s lekárom sa bude samozrejme odvíjať podľa toho, či ide o pravidelnú kontrolu, plánované vyšetrenie, akútnu konzultáciu, alebo čokoľvek ďalšie, čo treba prebrať. Mal by to ale naozaj byť dvojstranný rozhovor (t. zn. hovorí lekár a hovoríte aj vy ako ten, kto najlepšie vie, ako mu je). Lekár by vám mal klásť zrozumiteľné otázky, dať vám priestor pre vyjadrenie vašich pocitov a ubezpečiť sa, že všetkému, čo vám povedal, rozumiete. Ako by to teda malo vyzerať, keď už ste v ordinácii?

  • Pripravený pacient vie, čo chce prebrať. To znamená, premyslite si vopred, čo chcete lekárovi povedať, a ako chcete svoje ťažkosti stručne popísať. Keď si totiž budete „urovnávať myšlienky“ až nahlas pred lekárom, bude to zdĺhavé, alebo príliš rýchle, chaotické a lekár Vás najskôr nenechá všetko dohovoriť.
  • Pripravený pacient vie, ktoré lieky a v akom rozpise berie. Vybaviť si oválnu tabletku v žltej krabičke nestačí. Pokiaľ máte liekov viac a niektoré len krátko, nemusí byť jednoduché všetko si ľahko pamätať. Pozrite sa do karty pacienta tu na webe, kde si môžete súpis liekov pripraviť a jednoducho stiahnuť do PDF a odoslať na mail, alebo pred návštevou lekára vytlačiť.
  • Pripravený pacient vie, že je v poriadku mať so sebou pripravené otázky na papieri (alebo v mobile, ale skrátka napísané). Spomenúť si na všetko priamo na stoličke v ordinácii, to je neisté. Tam ste nútení premýšľať o tom, čo si hovoríte a plánujete v rozhovore s lekárom, a nie si vybavovať otázky z domova.
  • Pripravený pacient dokáže sformulovať takú otázku, aby mu následná odpoveď objasnila jeho stav, liečbu a všetko ďalšie, čo je preňho dôležité. Určite sa dozviete všetky podstatné informácie, keď budete klásť konkrétne otázky typu: S tým obmedzením soli mám najväčší problém, pán doktor, čo by mi to mohlo uľahčiť? Stalo sa mi, že som liek zabudol užiť, ako sa tomu nabudúce mám vyhnúť? Mohli by sme si, prosím, znovu pripomenúť, ako moje lieky v tele fungujú? Aký je plán ďalšej liečby, pán doktor? Čo by som ešte mohol skúsiť pre zlepšenie?
  • Pripravený pacient tiež vie, že najlepšie si informácie zapamätá, keď ich povie on sám a nahlas (väčšina z nás sa takto učila do školy – opakovali sme si nahlas, a tak to funguje aj mimo školskej lavice: akonáhle sme schopní vec sami nahlas sformulovať, máme veľkú šancu, že si ich dobre zapamätáme). Niektorí lekári Vás k takému zhrnutiu dôležitých bodov vyzvú sami, ale pokiaľ nie, môžete si kľúčové informácie (= na čo určite nemáte zabudnúť) na záver vašej návštevy u lekára zhrnúť nahlas sami aj bez vyzvania. Lekári to poznajú a vedia, že to funguje.
  • Pripravený pacient vie, že ak ide o náročnejšiu situáciu, je v poriadku a je vhodné vziať si so sebou blízku osobu. Viac hláv si viac odnesie – aj to je vec, ktorú lekári vo vážnych chvíľach podporujú.

Vaša pripravenosť je skrátka v tom, že chcete s lekárom viesť skutočný rozhovor, že sa chcete pýtať a diskutovať a že vďaka našim radám už viete, ako na to. Kvalitná príprava môže urobiť z návštevy lekára dialóg pre vaše zdravie.

hlasování

0 (0)

Štítky:
adherencia
komunikácia
lekár
rozhovor

Súvisiace články

Problémy so spánkom ovplyvňujú nás aj okolie

 7 min.  |   13. 2. 2025  |   redakcia
Niektoré druhy porúch spánku trápi takmer polovicu Slovákov. Kvalitný spánok pritom patrí k základným pilierom prevencie mnohých ochorení.

Desatoro adherencie pre pacienta

 2 min.  |   23. 3. 2020  |   Pavla Banýrová
Slovom adherencia sa označuje to, do akej miery ako pacient spolupracujete so zdravotníckymi pracovníkmi a dodržiavate liečbu.

Aj mierny covid môže spôsobiť postcovidový syndróm

 9 min.  |   9. 1. 2025  |   redakcia
Ten potom chorého sprevádza mesiace až roky.
Aj keď sa za svoje psychické problémy ľudia nehanbia tak, ako kedysi, stále ešte zostáva veľa tých, ktorí so svojimi problémami odbornú pomoc nevyhľadajú. Uvádza sa, že až 60 percent ľudí, ktorí trpia na depresiu, sa nelieči.

Dana sa vždy starostlivo riadila radami svojho lekára

 2 min.  |   3. 3. 2020  |   redakcia
Dana se vždy pečlivě řídila radami lékaře, a i proto se jim společně podařilo dostat cukrovku pod kontrolu.

Mikrobióm – neviditeľný strážca nášho zdravia

 5 min.  |   24. 6. 2024  |   redakcia
Objavte fascinujúci svet mikrobiómu a prečítajte si o jeho vzniku, úlohách v trávení, imunite a duševnom zdraví a zistite, ako sa oňho treba správne starať.

Výzva: Vráťte sa k normálu a starajte sa o svoje zdravie

 4 min.  |   22. 6. 2021  |   redakcia
Strach z covidu vyprázdnil čakárne na dlhé mesiace.

Depresia a životný štýl

 7 min.  |   30. 4. 2023  |   Martin Anders
Spolu so správnym nastavením liečby je dôležitá aj zmena životného štýlu od výživy až po nájdenia nového vzťahu k sebe samému.

Životný štýl a depresia

 2 min.  |   13. 1. 2021  |   Martin Anders
Popri vyváženej diéte hrá neoddeliteľnú úlohu aj fyzická aktivita, ktorej dôležitosť sa ukazuje najmä v posledných rokoch.

Čo vedie k diagnóze depresie

 2 min.  |   2. 2. 2020  |   Martin Anders
Základom je včas navštíviť všeobecného lekára, prípadne psychiatra, klinického psychológa, alebo sa zveriť svojmu lekárovi akejkoľvek odbornosti.

Nastavenie cookies

Na našom webe používame súbory cookie.

Niektoré z nich sú nevyhnutné pre fungovanie stránky, ale o iných môžete rozhodnúť sami.