"Som diabetik, viem, že nesmiem jesť klasické sladkosti a jem len tie dia". Obligátna veta, ktorá zaznieva ešte stále pomerne často v rámci režimových konzultácií s diabetikmi. Je to ale správna cesta? Bohužiaľ, nie je.

Ako to vidí legislatíva

Pojem "dia" už od roku 2012 česká legislatíva nepozná. Ani pred týmto rokom však neboli stanovené podmienky, čo by potravina, obsahujúca toto označenie, mala spĺňať. Niekde sa môžeme ešte stretnúť s "dia kútikmi" v obchodoch alebo s označením "vhodné pre diabetikov", prípadne "light". Pre diabetikov však tieto potraviny nie sú riešením, niekedy môžu byť dokonca skôr na škodu: v prípade, keď diabetik v dobrej viere, že konzumuje vhodné potraviny, nijako nerieši ich množstvo. Ako sa teda v potravinách vyznať? Najprv je potrebné si uvedomiť niekoľko skutočností.

Nie je diabetik ako diabetik

Aktuálne máme v Českej republike viac ako milión registrovaných diabetikov (reálne počty budú zrejme ešte vyššie). Z tohto počtu je cca 10% diabetikov 1. typu, u ktorých častá liečba inzulínom vyžaduje striktne stanovené množstvo sacharidov. Dôležité je pritom významne obmedzovať množstvo cukrov. Cukry sú podskupinou sacharidov, tiež im hovoríme jednoduché sacharidy. Zahŕňajú sacharidy zložené z jednej molekuly (glukóza, fruktóza, galaktóza) alebo z dvoch molekúl (sacharóza - cukor, ktorým bežne sladíme, maltóza - sladový cukor, laktóza - mliečny cukor). Sacharidy, ako dôležitý zdroj energie potrebujú aj diabetici, ale cukor je potrebné výrazne obmedziť. Až 90% je diabetikov 2. typu a prevažná väčšina z nich potrebuje zároveň riešiť znižovanie telesnej hmotnosti. Nejde teda len o cukor, ale o celkové množstvo energie, prinajmenšom teda aj o množstvo tukov v potravinách a celkovo v strave. Diabetici sú zároveň skupinou s vyšším rizikom srdcovo-cievnych ochorení, ktoré sú u nás najčastejšou príčinou chorobnosti i úmrtnosti. V rámci úprav životosprávy je tak potrebné zamerať sa nielen na obsah cukru v potravinách a pokrmoch, ale aj na celý rad ďalších dôležitých zásad (zníženie množstva rizikových tukov, dostatočná konzumácia zdrojov vlákniny a i.). A to výrobky pre diabetikov či "dia" jednoducho neriešia.

Sladidlá to nevyriešia

Existuje veľké množstvo sladidiel, ktoré sa používajú namiesto cukru. Niektoré sú na báze sacharidov, iné nie. Niektoré majú energetickú hodnotu, iná nemajú takmer žiadnu. Niektoré majú o niečo nižšiu sladivosť ako cukor, iné mnohonásobne vyššiu. Niektoré sa hodia na prípravu pokrmov a iné nie. Ako najvýhodnejšie sa javia sladidlá, ktoré nezvyšujú energetický príjem a aj potraviny, ktoré tieto sladidlá obsahujú. Keď ich ale nájdeme vo výrobkoch, kde je zároveň pridané väčšie množstvo tuku, výhody potravín či pokrmov so sladidlami úplne zmiznú. Pri potravinách je teda potrebné si všímať nielen obsah cukru, ale aj tuku, jeho druhu a celkovú energetickú hodnotu. Nemenej dôležité je aj celkové zloženie. A sladidlá majú ešte jedno úskalie. Úprava životosprávy v rámci diabetu by mala byť trvalá a dobre udržateľná. Vždy je výhodnejšie zvykať si na menej sladkú chuť, aby sa darilo znížiť celkové množstvo cukrov v jedálničku - od sladkostí, sladkých pokrmov, až po sladené nápoje. Ak použijete sladidlo (alebo potravinu alebo nápoj, ktoré sladidlo obsahuje), síce nekonzumujete cukor, ale návyku na intenzívnu sladkú chuť sa nemáte šancu zbaviť. Cieľom v rámci odporúčanej úpravy jedálnička je vedieť pracovať so všetkými potravinami a pokrmami, ktoré náš trh ponúka.

Ako sa teda v potravinách (napríklad tých na maškrtenie) a v informáciách na ich obaloch vyznať? 

Na obaloch potravín nájdete množstvo dôležitých informácií. Ide okrem iného o dátum spotreby, zloženie a tiež o výživovú (nutričnú) hodnotu. Podľa všetkých týchto údajov si môžete vybrať výrobok, ktorý vám bude najviac vyhovovať.

Nutričné (výživové) hodnoty

Zo základných výživových hodnôt každej označenej potraviny je možné vyčítať, koľko je v bežnej porcii energie, sacharidov a z toho cukrov (teda tých "rizikových", ktoré je potrebné výrazne obmedzovať), ale tiež tuku a z toho nasýtených mastných kyselín, bielkovín a soli. To je súbor povinných údajov, ktoré má každý výrobca na svojich výrobkoch uvádzať. Strava v rámci diabetu by mala byť poskladaná nielen z potravín obsahujúcich čo najmenej cukru (ideálne z potravín, ktoré pridaný cukor neobsahujú), ale aj z tých, ktoré obsahujú v rámci svojej kategórie menej tukov (najmä tých nasýtených, ktoré pri zvýšenej konzumácii zvyšujú srdcovo-cievne riziká ) a menej soli či energie.

Na výrobkoch musia byť uvádzané výživové hodnoty obsiahnuté v 100 g/100 ml výrobku. Na etikete niekedy nájdeme tiež výživové hodnoty jednej porcie alebo jedného balenia (to ale povinné nie je). To je dôležité mať na pamäti, keď sa snažíte vyberať vhodnejšie výrobky. Ak si totiž dáte napríklad malú sušienku, výživové hodnoty v tejto jednej porcii môžu byť oproti "stogramovým" len štvrtinové, ale stať sa však môže aj pravý opak. Výživové hodnoty krtkovej torty sa nemusia zdať príliš vysoké, pretože sú uvedené na 100g. Pritom jedno balenie má viac ako 300g, teda trojnásobok uvedených hodnôt.

Zloženie

Podľa platnej legislatívy musia byť v zložení výrobkov uvedené všetky zložky, ktoré výrobok obsahuje, a to v zostupnom poradí. Na prvom mieste tak nájdeme zložku, ktorej je vo výrobku najviac. Aj to môže byť pri výbere potravín veľmi užitočná informácia, pokiaľ chcete kúpiť napríklad sušienky, kde bude vysoký podiel celozrnných zložiek, mali by ste tieto zložky nájsť na predných miestach a nie niekde na konci zoznamu. Ak kupujete ovocný výrobok a ak je na prvom mieste v zložení ovocie, môžete si byť istí, že žiadnej inej zložky nie je vo výrobku viac ako práve ovocia.

A ako teda "maškrtiť" pri diabete? 

Ideálne je nemaškrtiť vôbec, ale ak to inak nejde, je dobré držať sa nasledujúcich rád:

  • Nikdy nemaškrťte nalačno

Chuť spojená s hladom vždy znamená, že len ťažko zostaneme pri jednom malom kúsku.

  • Starostlivo vyberajte

V rámci rôznych skupín potravín máte vždy na výber - zamerajte sa nielen na množstvo cukru, ale aj tukov (najmä tých nasýtených) a celkovej energie. Pomôcť môže i veľkosť balenia - čím menšie, tým lepšie (200g balenie sušienok často zmiznú rovnako rýchlo ako balenie, ktoré má 50 g😊)

  • Maškrtenie nie je niečo naviac

Keď už si niečo sladšie budete chcieť dopriať, musíte ho zahrnúť do svojho stravovania a režimu, jednoducho, musíte s ním počítať. V tom prípade je však potrebná ľahká kompenzácia, napríklad vo forme pohybu - počíta sa aj výlet či svižnejšia prechádzka.