Diagnóza prediabetu znamená, že vo vašom tele všetko smeruje k tomu, aby sa u vás v blízkej budúcnosti rozvinula cukrovka. Neznamená to ale nevyhnutne, že situácia sa nedá zvrátiť. Prediabetes je definovaný ako zvýšenie hladiny cukru v krvi (glykémia) nad normálne rozpätie, ktoré však ešte nedosahuje hodnoty, pri ktorých by sa už diagnostikovala cukrovka. V rozvoji prediabetu hrajú hlavnú úlohu dve základné veci – znížená inzulínová citlivosť a porucha tvorby inzulínu v podžalúdkovej žľaze (pankrease). Tieto poruchy sa môžu vyvíjať postupne – nezávisle od seba, ale aj zároveň. Prediabetes zvyšuje riziko rozvoja cukrovky, srdcovo-cievnych ochorení a riziko onkologických ochorení.

Ako sa prejavuje

Prediabetes je pomerne vzácny – v Českej republike ho má asi päť percent ľudí. Môže sa vyskytnúť v akomkoľvek veku a jeho riziko s pribúdajúcim vekom výrazne stúpa. Prediabetik väčšinou nemá žiadne príznaky a prediabetes býva odhalený náhodou pri preventívnych prehliadkach u praktického lekára alebo u internistu či kardiológa v rámci sledovania iného ochorenia.

Príznaky, liečba a komplikácie u prediabetu sa môžu u jednotlivých ľudí líšiť. Príznaky prediabetu môžu byť podobné ako v prípade cukrovky 1. aj 2. typu, teda:

  • Nezvyčajný smäd,
  • časté močenie,
  • zmena hmotnosti (zisk alebo strata),
  • extrémna únava alebo nedostatok energie,
  • rozmazané videnie,
  • časté alebo opakujúce sa infekcie,
  • poranenie a modriny, ktoré sa pomaly liečia,
  • tŕpnutie alebo necitlivosť v rukách či nohách,
  • ťažkosti s erekciou.

Niektorí ľudia si však nemusia všimnúť žiadne príznaky. Ak máte ale čo i len najmenšie podozrenie na cukrovku alebo prediabetes, kontaktujte svojho lekára. Zdravotníci môžu určiť diagnózu pomocou celého radu testov. Prediabetes je dôležité brať vážne, pretože niektoré dlhodobé komplikácie spojené s cukrovkou, napr. srdcové ochorenie, môžu práve počas prediabetu začať.

Dobrou správou je, že viac ako polovica ľudí s prediabetom môže oddialiť alebo zabrániť nástupu cukrovky 2. typu. Zásadná je tu zmena životného štýlu, ktorá môže znamenať obrovský postup k lepšiemu a viesť ku zdravšej budúcnosti. Pokiaľ vám bol diagnostikovaný prediabetes, znížte riziko vzniku cukrovky 2. typu:

  • zdravou výživou,
  • pravidelným cvičením (začnite pomaly a zvýšte na 150 minút týždenne),
  • schudnutím (strata 5–10 % z vašej celkovej hmotnosti).

Vykonanie zdravých zmien bude nejaký čas trvať, a to je v poriadku. Najlepšie je začať s malými zmenami – nesnažte sa zmeniť všetko naraz. Pokiaľ ste neboli fyzicky aktívni, začnite s 10-minútovou prechádzkou trikrát týždenne. Vhodné je vybrať si nové aktivity, ktoré vás budú baviť. Aj v jedálničku voľte také jedlá, ktoré vám budú chutiť. Aby vaša strava bola zdravšia, stačí pridať na tanier viac zeleniny, častejšie variť doma, voliť celozrnné potraviny, sódu alebo džús nahradiť pitnou vodou a nepreháňať to s veľkosťou porcií. Nepodceňujte pravidelné lekárske kontroly, dobrý spánok a nebojte sa požiadať rodinu a priateľov o podporu – zmeny v životnom štýle sa robia lepšie spoločne.