Hlavnou príčinou cukrovky je neschopnosť organizmu produkovať alebo efektívne využívať životne dôležitý hormón inzulín, ktorý je zodpovedný za premenu stravy na energiu. Základnou úlohou inzulínu je potom „vychytávať“ z krvi cukor, ktorý je hlavným zdrojom energie pro organizmus, a odovzdávať ho životne dôležitým orgánom a tkanivám.

Cukrovka, najmä 2. typu, je často označovaná ako civilizačné ochorenie, ktorého vznik zásadne ovplyvňuje náš spôsob života. Vo väčšine prípadov k jej vzniku prispieva stres, nadmerný príjem energie, nevhodné zloženie potravy a nedostatok pohybu, čo sú aj faktory, ktoré tiež veľmi často vedú k obezite. Len asi u osem percent diabetikov sa ochorenie rozvinie na základe vrodených genetických dispozícií alebo nejakej druhotnej príčiny. Nevhodný životný štýl však môže urýchliť vznik diabetu a komplikovať priebeh ochorenia.

Na vzniku cukrovky sa podieľa viacero príčin. Skutočnosť, že vy ochoriete, ale váš sused nie, je výsledkom kombinácie vplyvov tak genetických, ako aj vplyvu životného štýlu. Zatiaľ o tých genetických nerozhodujeme, o zmenu svojej životosprávy sa pokúsiť určite môžeme. Každý z nás môže byť jedným z tých, ktorého toto ochorenie postihne, alebo ho už má, ale nevie o tom. Preto je dôležité poznať rizikové faktory a nezanedbávať preventívne lekárske prehliadky.

Rizikové faktory pre cukrovku 1. typu

Približne desať percent ľudí s cukrovkou má tzv. diabetes 1. typu. Značnú úlohu tu hrajú genetické predispozície – ak trpia na cukrovku rodičia alebo súrodenci, zvyšuje sa riziko diabetu 1. typu aj u vás. Ako sa má predchádzať tomuto typu cukrovky predchádzať, nie je zatiaľ bohužiaľ známe.

Najčastejšie rizikové faktory cukrovky 2. typu:

  • vysoký BMI (index telesnej hmotnosti) alebo nadhmotnosť, zvlášť v prípade, keď je väčšina tuku uložená v oblasti brucha – nadhmotnosť má až 90 % pacientov s cukrovkou 2. typu,
  • vysoký krvný tlak – TK nad 140/90 mmHg,
  • vysoký cholesterol alebo iné tuky v krvi,
  • výskyt cukrovky v rodine,
  • prediabetes,
  • syndróm polycystických vaječníkov,
  • niektoré lieky.

Znížte svoje riziko

Prevencia cukrovky 1. typu zatiaľ neexistuje, avšak cukrovke 2. typu sa dá zabrániť alebo aspoň jej nástup oddialiť. K základným preventívnym opatreniam patrí zdravá výživa, bohatá na vitamíny, vlákninu, s minimom tuku a nižšou energetickou hodnotou. Práve strava je najdôležitejšou súčasťou zmeny životného štýlu, ale nemenej dôležitá je aj pravidelná fyzická aktivita. Buďte si istí, že aj malé zmeny môžu mať veľký vplyv a pomôžu urobiť prvé kroky ku zníženiu rizika cukrovky. Ktoré kroky to teda sú?

  1. Zmeňte svoj jedálniček: Vyraďte sladkosti a sladké nápoje a obmedzte množstvo príloh a pečiva. Plánujte svoj jedálniček tak, aby bol založený na väčšom množstve zeleniny, rastlinných bielkovín, celozrnných potravín, chudého mäsa, rýb, strukovín a orechov. Priaznivá môže byť aj tzv. stredomorská strava, ktorá je navyše aj prevenciou srdcových chorôb. Jedálničky nájdete tu.
  2. Zvýšte svoju fyzickú aktivitu: Začnite skracovaním času stráveného sedením tak, že ho každých minimálne 30 minút prerušíte. Hlavným cieľom by malo byť minimálne 150 minút fyzických aktivít týždenne – ak vás nebaví napríklad jogging alebo bicyklovanie, stačia denné prechádzky svižnejšou chôdzou. Postupne sa dopracujte k pol hodine fyzickej aktivity denne. Ako na pohyb nájdete tu.
  3. Ak máte nadhmotnosť, snažte sa schudnúť: Už trvalá strata len 5 % telesnej hmotnosti môže oddialiť alebo zabrániť rozvoju diabetu 2. typu. Najlepšie s pomocou odborníkov si vytvorte plán a dôkladne ho dodržiavajte, aj keď nevidíte výsledky ihneď. Každý kilogram dolu s postupným trvalým úbytkom telesnej hmotnosti je výborný výsledok.
  4. Nechajte sa motivovať: Nemusíte v tom byť predsa sami – poraďte sa s odborníkmi o dostupnej pomoci vo vašom okolí a nebojte sa požiadať o podporu svoju rodinu a priateľov. Začnite zmenou len jednej veci, skúšať meniť príliš veľa vecí naraz môže byť ohromujúce, ale je menej pravdepodobné, že vám to vydrží. Stanovte si realistické a uskutočniteľné ciele. V priebehu času sa akákoľvek zmena, ktorú vykonáte, stane súčasťou vašej každodennej rutiny.
  5. V neposlednom rade nezabúdajte na pravidelné preventívne prehliadky u svojho praktického lekára, ktorých súčasťou je aj kontrola krvi na zachytenie začínajúcej cukrovky.