Ako sa pripraviť na návštevu lekára

 3 min.  |   17. 9. 2019  |   Garant: Pavla Banýrová


Priebeh vášho stretnutia s lekárom sa bude samozrejme odvíjať podľa toho, či ide o pravidelnú kontrolu, plánované vyšetrenie, akútnu konzultáciu, alebo čokoľvek ďalšie, čo treba prebrať. Mal by to ale naozaj byť dvojstranný rozhovor (t. zn. hovorí lekár a hovoríte aj vy ako ten, kto najlepšie vie, ako mu je). Lekár by vám mal klásť zrozumiteľné otázky, dať vám priestor pre vyjadrenie vašich pocitov a ubezpečiť sa, že všetkému, čo vám povedal, rozumiete. Ako by to teda malo vyzerať, keď už ste v ordinácii?

  • Pripravený pacient vie, čo chce prebrať. To znamená, premyslite si vopred, čo chcete lekárovi povedať, a ako chcete svoje ťažkosti stručne popísať. Keď si totiž budete „urovnávať myšlienky“ až nahlas pred lekárom, bude to zdĺhavé, alebo príliš rýchle, chaotické a lekár Vás najskôr nenechá všetko dohovoriť.
  • Pripravený pacient vie, ktoré lieky a v akom rozpise berie. Vybaviť si oválnu tabletku v žltej krabičke nestačí. Pokiaľ máte liekov viac a niektoré len krátko, nemusí byť jednoduché všetko si ľahko pamätať. Pozrite sa do karty pacienta tu na webe, kde si môžete súpis liekov pripraviť a jednoducho stiahnuť do PDF a odoslať na mail, alebo pred návštevou lekára vytlačiť.
  • Pripravený pacient vie, že je v poriadku mať so sebou pripravené otázky na papieri (alebo v mobile, ale skrátka napísané). Spomenúť si na všetko priamo na stoličke v ordinácii, to je neisté. Tam ste nútení premýšľať o tom, čo si hovoríte a plánujete v rozhovore s lekárom, a nie si vybavovať otázky z domova.
  • Pripravený pacient dokáže sformulovať takú otázku, aby mu následná odpoveď objasnila jeho stav, liečbu a všetko ďalšie, čo je preňho dôležité. Určite sa dozviete všetky podstatné informácie, keď budete klásť konkrétne otázky typu: S tým obmedzením soli mám najväčší problém, pán doktor, čo by mi to mohlo uľahčiť? Stalo sa mi, že som liek zabudol užiť, ako sa tomu nabudúce mám vyhnúť? Mohli by sme si, prosím, znovu pripomenúť, ako moje lieky v tele fungujú? Aký je plán ďalšej liečby, pán doktor? Čo by som ešte mohol skúsiť pre zlepšenie?
  • Pripravený pacient tiež vie, že najlepšie si informácie zapamätá, keď ich povie on sám a nahlas (väčšina z nás sa takto učila do školy – opakovali sme si nahlas, a tak to funguje aj mimo školskej lavice: akonáhle sme schopní vec sami nahlas sformulovať, máme veľkú šancu, že si ich dobre zapamätáme). Niektorí lekári Vás k takému zhrnutiu dôležitých bodov vyzvú sami, ale pokiaľ nie, môžete si kľúčové informácie (= na čo určite nemáte zabudnúť) na záver vašej návštevy u lekára zhrnúť nahlas sami aj bez vyzvania. Lekári to poznajú a vedia, že to funguje.
  • Pripravený pacient vie, že ak ide o náročnejšiu situáciu, je v poriadku a je vhodné vziať si so sebou blízku osobu. Viac hláv si viac odnesie – aj to je vec, ktorú lekári vo vážnych chvíľach podporujú.

Vaša pripravenosť je skrátka v tom, že chcete s lekárom viesť skutočný rozhovor, že sa chcete pýtať a diskutovať a že vďaka našim radám už viete, ako na to. Kvalitná príprava môže urobiť z návštevy lekára dialóg pre vaše zdravie.

hlasování

0 (0)

Štítky:
adherencia
komunikácia
lekár
rozhovor

Súvisiace články

Aký mikrobióm, také zdravie

 4 min.  |   24. 6. 2024  |   redakcia
Rovnováha medzi rôznymi druhmi mikroorganizmov je nevyhnutná pre udržanie zdravia, je ale relatívne krehká.

Zdeněk vie, že jeho slabinou vždy bola a je strava.....

 3 min.  |   3. 3. 2020  |   redakcia
Zdeněk na doporučení lékaře zásadně upravil životosprávu a bere léky přesně, jak má předepsáno. Může se tak těšit na důchod a všechny aktivity, které si naplánoval.
Treba si uvedomiť, že pacienti sú rôzne osobnosti a majú osobitný prístup k radám lekára aj k liečbe.
Keď začneme užívať viacero liekov súčasne, môžu vzniknúť tzv. liekové interakcie. Čo to znamená a prečo je dôležité o nich vedieť?

Veďte si o svojich bolestiach hlavy záznamy

 1 min.  |   17. 6. 2020  |   redakcia
Prejavy migrény sú individuálne, a preto pre každého pacienta aj lekára je absolútne kľúčové viesť si prehľad o týchto prejavoch v čase. Ako veľmi užitočná pomôcka sa osvedčil denník so záznamami migrény.

Najčastejšie otázky k migréne

 3 min.  |   19. 3. 2020  |   redakcia
Ako poznám, že mám migrénu? Čo je pri migréne tzv. aura a ako sa prejavuje? Môže záchvatom migrény predchádzať aj sám pacient?

Základné pravidlá liečby migrény

 2 min.  |   5. 4. 2020  |   redakcia
Dôvodom návštevy lekára býva najčastejšie náhle vzniknutá alebo silná bolesť hlavy. Alarmujúce by však malo tiež byť: ak ide o prvú bolesť hlavy u pacienta vo veku nad 40 rokov, postupne sa rozvíjajúca atypická bolesť hlavy nereagujúca na bežnú liečbu, bolesť hlavy u pacienta s nádorovým ochorením alebo HIV infekciou, prítomnosť akéhokoľvek ložiskového neurologického nálezu či poruchy vedomia. K najčastejšie užívaným liekom patria nesteroidné analgetiká a v posledných dvadsiatich rokoch sú v liečbe migrény hojne predpisované triptány, ktoré sú zacielené priamo na mechanizmus vzniku tejto bolesti. Fungujú rýchlo a podávajú sa na začiatku bolesti. Bohužiaľ aj tieto lieky, rovnako ako nesteroidné analgetiká, môžu spôsobovať bolesť hlavy z nadmerného užívania liekov. K ďalším farmakologickým možnostiam patrí profylaktická alebo preventívna liečba, ktorá sa delí na bežnú a biologickú liečbu. Profylaktickú liečbu Vám predpíše Váš ošetrujúci neurológ. Profylaktická liečba je vždy individuálna a v SR je dostupných päť základných skupín liekov tejto bežnej – konvenčnej liečby. V skupine biologickej liečby sú momentálne hradené 2 lieky. Popri užívaní liekov je však pre liečbu každej migrény najdôležitejší životný štýl, ktorý vyžaduje: pravidelnosť (pravidelný spánok, stravovanie atď.), veľmi dôležitý je dostatok fyzickej aktivity (aspoň 150 minút týždenne), zistenie a odstránenie všetkých spúšťačov migrény (umelé sladidlá, kofeín). Pre lepšiu kontrolu ochorenia lekári odporúčajú u pacientov s migrénou viesť si záznamy o priebehu migrény (viac Denník migrény), kde by si mal pacient zaznamenávať frekvenciu bolestí, užitú medikáciu atď. Popri migrenóznych denníkoch umožňuje pacientom získať väčšiu kontrolu nad svojou chorobou tiež aplikácia Migréna Kompas, ktorú si môžu stiahnuť na adrese: www.migrena-kompas.sk/aplikacia-migrena-kompas/ alebo naskenovaním QR kódu nižšie. Lekári by tiež nemali zabúdať na edukáciu pacienta, ktorý by mal poznať riziko vzniku bolestí hlavy v dôsledku nadmerného užívania liekov.
Potravinové doplnky, ale aj niektoré potraviny môžu s našimi liekmi rôzne reagovať, a to nie vždy žiaducim spôsobom.

Čo je to adherencia?

 4 min.  |   23. 4. 2022  |   Pavla Banýrová
Možná jste se s tímto slovem už setkali, možná ještě ne. Lékaři ale řeší téma adherence víc a víc a určitě je namístě vysvětlit, o co se vlastně jedná.

Aké vyšetrenia mám mať pred návštevou neurológa?

 1 min.  |   22. 10. 2020  |   redakcia
Štandardné vyšetrenie od praktického lekára, lekár by mal tiež vopred vylúčiť, že sa nejedná o iný zdravotný problém, kvôli ktorému pacienta bolí hlava.

Nastavenie cookies

Na našom webe používame súbory cookie.

Niektoré z nich sú nevyhnutné pre fungovanie stránky, ale o iných môžete rozhodnúť sami.