Ako sa pripraviť na návštevu lekára

 3 min.  |   17. 9. 2019  |   Garant: Pavla Banýrová


Priebeh vášho stretnutia s lekárom sa bude samozrejme odvíjať podľa toho, či ide o pravidelnú kontrolu, plánované vyšetrenie, akútnu konzultáciu, alebo čokoľvek ďalšie, čo treba prebrať. Mal by to ale naozaj byť dvojstranný rozhovor (t. zn. hovorí lekár a hovoríte aj vy ako ten, kto najlepšie vie, ako mu je). Lekár by vám mal klásť zrozumiteľné otázky, dať vám priestor pre vyjadrenie vašich pocitov a ubezpečiť sa, že všetkému, čo vám povedal, rozumiete. Ako by to teda malo vyzerať, keď už ste v ordinácii?

  • Pripravený pacient vie, čo chce prebrať. To znamená, premyslite si vopred, čo chcete lekárovi povedať, a ako chcete svoje ťažkosti stručne popísať. Keď si totiž budete „urovnávať myšlienky“ až nahlas pred lekárom, bude to zdĺhavé, alebo príliš rýchle, chaotické a lekár Vás najskôr nenechá všetko dohovoriť.
  • Pripravený pacient vie, ktoré lieky a v akom rozpise berie. Vybaviť si oválnu tabletku v žltej krabičke nestačí. Pokiaľ máte liekov viac a niektoré len krátko, nemusí byť jednoduché všetko si ľahko pamätať. Pozrite sa do karty pacienta tu na webe, kde si môžete súpis liekov pripraviť a jednoducho stiahnuť do PDF a odoslať na mail, alebo pred návštevou lekára vytlačiť.
  • Pripravený pacient vie, že je v poriadku mať so sebou pripravené otázky na papieri (alebo v mobile, ale skrátka napísané). Spomenúť si na všetko priamo na stoličke v ordinácii, to je neisté. Tam ste nútení premýšľať o tom, čo si hovoríte a plánujete v rozhovore s lekárom, a nie si vybavovať otázky z domova.
  • Pripravený pacient dokáže sformulovať takú otázku, aby mu následná odpoveď objasnila jeho stav, liečbu a všetko ďalšie, čo je preňho dôležité. Určite sa dozviete všetky podstatné informácie, keď budete klásť konkrétne otázky typu: S tým obmedzením soli mám najväčší problém, pán doktor, čo by mi to mohlo uľahčiť? Stalo sa mi, že som liek zabudol užiť, ako sa tomu nabudúce mám vyhnúť? Mohli by sme si, prosím, znovu pripomenúť, ako moje lieky v tele fungujú? Aký je plán ďalšej liečby, pán doktor? Čo by som ešte mohol skúsiť pre zlepšenie?
  • Pripravený pacient tiež vie, že najlepšie si informácie zapamätá, keď ich povie on sám a nahlas (väčšina z nás sa takto učila do školy – opakovali sme si nahlas, a tak to funguje aj mimo školskej lavice: akonáhle sme schopní vec sami nahlas sformulovať, máme veľkú šancu, že si ich dobre zapamätáme). Niektorí lekári Vás k takému zhrnutiu dôležitých bodov vyzvú sami, ale pokiaľ nie, môžete si kľúčové informácie (= na čo určite nemáte zabudnúť) na záver vašej návštevy u lekára zhrnúť nahlas sami aj bez vyzvania. Lekári to poznajú a vedia, že to funguje.
  • Pripravený pacient vie, že ak ide o náročnejšiu situáciu, je v poriadku a je vhodné vziať si so sebou blízku osobu. Viac hláv si viac odnesie – aj to je vec, ktorú lekári vo vážnych chvíľach podporujú.

Vaša pripravenosť je skrátka v tom, že chcete s lekárom viesť skutočný rozhovor, že sa chcete pýtať a diskutovať a že vďaka našim radám už viete, ako na to. Kvalitná príprava môže urobiť z návštevy lekára dialóg pre vaše zdravie.

hlasování

0 (0)

Štítky:
adherencia
komunikácia
lekár
rozhovor

Súvisiace články
Treba si uvedomiť, že pacienti sú rôzne osobnosti a majú osobitný prístup k radám lekára aj k liečbe.

Čo je to adherencia?

 4 min.  |   23. 4. 2022  |   Pavla Banýrová
Možná jste se s tímto slovem už setkali, možná ještě ne. Lékaři ale řeší téma adherence víc a víc a určitě je namístě vysvětlit, o co se vlastně jedná.

Základné pravidlá liečby migrény

 2 min.  |   5. 4. 2020  |   redakcia
Dôvodom návštevy lekára býva najčastejšie náhle vzniknutá alebo silná bolesť hlavy. Alarmujúce by však malo tiež byť: ak ide o prvú bolesť hlavy u pacienta vo veku nad 40 rokov, postupne sa rozvíjajúca atypická bolesť hlavy nereagujúca na bežnú liečbu, bolesť hlavy u pacienta s nádorovým ochorením alebo HIV infekciou, prítomnosť akéhokoľvek ložiskového neurologického nálezu či poruchy vedomia. K najčastejšie užívaným liekom patria nesteroidné analgetiká a v posledných dvadsiatich rokoch sú v liečbe migrény hojne predpisované triptány, ktoré sú zacielené priamo na mechanizmus vzniku tejto bolesti. Fungujú rýchlo a podávajú sa na začiatku bolesti. Bohužiaľ aj tieto lieky, rovnako ako nesteroidné analgetiká, môžu spôsobovať bolesť hlavy z nadmerného užívania liekov. K ďalším farmakologickým možnostiam patrí profylaktická alebo preventívna liečba, ktorá sa delí na bežnú a biologickú liečbu. Profylaktickú liečbu Vám predpíše Váš ošetrujúci neurológ. Profylaktická liečba je vždy individuálna a v SR je dostupných päť základných skupín liekov tejto bežnej – konvenčnej liečby. V skupine biologickej liečby sú momentálne hradené 2 lieky. Popri užívaní liekov je však pre liečbu každej migrény najdôležitejší životný štýl, ktorý vyžaduje: pravidelnosť (pravidelný spánok, stravovanie atď.), veľmi dôležitý je dostatok fyzickej aktivity (aspoň 150 minút týždenne), zistenie a odstránenie všetkých spúšťačov migrény (umelé sladidlá, kofeín). Pre lepšiu kontrolu ochorenia lekári odporúčajú u pacientov s migrénou viesť si záznamy o priebehu migrény (viac Denník migrény), kde by si mal pacient zaznamenávať frekvenciu bolestí, užitú medikáciu atď. Popri migrenóznych denníkoch umožňuje pacientom získať väčšiu kontrolu nad svojou chorobou tiež aplikácia Migréna Kompas, ktorú si môžu stiahnuť na adrese: www.migrena-kompas.sk/aplikacia-migrena-kompas/ alebo naskenovaním QR kódu nižšie. Lekári by tiež nemali zabúdať na edukáciu pacienta, ktorý by mal poznať riziko vzniku bolestí hlavy v dôsledku nadmerného užívania liekov.

Čo je migréna a ako sa dá rozpoznať?

 2 min.  |   13. 10. 2020  |   redakcia
Migréna je neurologické ochorenie, vyznačujúce sa silnou bolesťou hlavy, nevoľnosťou a zvracaním, citlivosťou na svetlo a hluk.

Desatoro adherencie pre pacienta

 2 min.  |   23. 3. 2020  |   Pavla Banýrová
Slovom adherencia sa označuje to, do akej miery ako pacient spolupracujete so zdravotníckymi pracovníkmi a dodržiavate liečbu.

Ako prebieha vyšetrenie bolesti

 2 min.  |   10. 8. 2019  |   Jan Lejčko
Pre stanovenie intenzity sa používajú rôzne škály bolesti. Súčasťou diagnostiky je celkové klinické vyšetrenie zahrňujúce napr. RTG, CT, alebo magnetickú rezonanciu.

Vidieť pacienta ako celok sa dá – keď funguje spolupráca

 5 min.  |   18. 8. 2023  |   redakcia
Nebuďte len pasívnym prvkom, ktorý sa necháva posúvať z jednej ordinácie do druhej. Hlavným odborníkom na svoj život ste predovšetkým Vy.

Videá Home office bez bolestí

 1 min.  |   22. 6. 2021  |   redakcia
Videá vám poradia, ako sa dá doma prispôsobiť pracovné prostredie.

Zdeněk vie, že jeho slabinou vždy bola a je strava.....

 3 min.  |   3. 3. 2020  |   redakcia
Zdeněk na doporučení lékaře zásadně upravil životosprávu a bere léky přesně, jak má předepsáno. Může se tak těšit na důchod a všechny aktivity, které si naplánoval.

Ako sa má viesť Denník bolesti

 2 min.  |   10. 8. 2019  |   Jan Lejčko
Pre samotnú diagnostiku ale najmä pre stanovenie úspešnej terapie, by si mal pacient, najmä s chronickou bolesťou, viesť Denník bolesti.

Nastavenie cookies

Na našom webe používame súbory cookie.

Niektoré z nich sú nevyhnutné pre fungovanie stránky, ale o iných môžete rozhodnúť sami.